14.9.12

RM9.50 to RM95



Hey. Thanks for visiting again.

Today I was in KL and met Marc, a certified translator. I need to translate all my documents for the school registration and for the visa as well.

May I proceed in Bahasa? hahaha.
Kelakarnya semalam, saya dah buat kira-kira. Kononnya  sehelai dokumen yang hendak diterjemahkan tu harganya dalam lingkungan RM8-RM10. Tiada masalah sangat sebab dokumen yang saya ada cuma dalam 13 helai.  Saya ingat harganya lebih kurang RM200 sahaja. Tetapi.....


Bila saya berjumpa dengan Marc,(umur dia sama je dgn saya) saya memberi semua dokumen yang saya nak translate kan. Jadi dia pun meneliti satu persatu. Jeng jeng jeng.. Tiba masa untuk berbincang pasal bayaran. Saya takde masalah, takat RM200 tu Insyaallah boleh bayar. Bila dia kata "ok, bayaran maksimum untuk satu dokumen ialah RM95". perrghhhh! nak berdarah hidung.. hukhukhuk. tapi saya control je. Sah-sah sampai Germany nanti aku terus kering. Kena tapau megi la bawak pergi sana. haha.
Jadi 4 dokumen yang panjang dia kategorikan RM95. So dah berapa? Kira sendiri. Yang lain-lain tu ada RM45, RM75, siap ada diskaun! Dia kasi 50% off sebab dokumen yg lagi dua tu lebih kurang je format.

Jumlah semua sekali RM1025 untuk menterjemahkan dokumen sahaja. AArrghhh! Boleh beli handphone baru. ^^. Tapi takpe, berjuang mesti berkorban dan pasti terkorban kan? Alhamdulillah, saya dah buat down payment sbyk RM500(deposit moto ni!!) dulu. Kesemua dokumen tu akan siap diterjemah pada minggu hadapan hari Jumaat.


Alang-alang dekat KL, saya pergi ambil gambar untuk permohonan VISA. Malas dah nak ulang-alik.
Lepas ambil gambar, terus balik rumah dan update blog.

Thanks guys.

Farhan Azmi

No comments: