6.10.12

Berlin atau Hamburg





Alhamdulillah, saya masih lagi di beri kesempatan untuk melakar satu lagi coretan dalam blog ni. Maklumlah, kita tak tahu usia kita sampai mana. Selagi mana saya masih bernafas,  Insyaallah saya akan teruskan perjuangan dan saya harap anda di luar sana berada dalam keadaan sihat. Bersyukurlah kerana kita dikurniakan nikmat kesihatan kerana di luar sana masih ada lagi saudara kita yang menderita kesakitan. Semoga mereka dipanjang umur dan dapat merasai kehidupan seperti kita.


Entry saya pada kali ini adalah berkaitan tentang tempat ataupun hala tuju ke mana saya akan pergi sewaktu saya berada di Germany nanti. Sekarang saya mempunyai dua pilihan sama ada Berlin ataupun Hamburg. Kalau diikutkan hati, memang saya akan memilih Hamburg. Maklumlah, dah pernah tinggal di sana selama setahun sebelum ni. Jadi, dah tahu pasarayanya dekat mana, masjid dekat jalan apa. Boleh dikatakan Insyaallah takkan sesat. Tapi saya mendapat jemputan dari seorang Muslim di Berlin. Saya panggil dia Kak Ami. Kak Ami masuk Islam masa umurnya masih muda. Dia selalu juga datang ke Malaysia dan akan berhijrah ke sini tak lama lagi. Kak Ami cakap dekat Berlin komuniti Islam sangat besar. Melalui Kak Ami jugalah saya kenal dgn Abg Nazri. Abg Nazri dah berkeluarga dan menetap di Berlin. Dia sedang mengambil PhD.


Di Hamburg, saya sudah mendapat pekerjaan di sebuah sekolah tarian. OOpps, saya tak ajar menari, tapi saya akan mengedarkan risalah sekolah tersebut. Saya kenal pemilik sekolah tu sebab anak dia kawan saya masa di sekolah dulu. Jika saya menetap di Berlin, Kak Ami juga boleh tolong untuk mendapatkan saya pekerjaan di sebuah restoran Indonesia. Mungkin masih terlalu awal untuk difikirkan. Tunggulah dulu. Bila dah di Germany nanti baru saya tentukan mana satu yang terbaik.

Dua hari yang pertama saya akan menetap di rumah Moritz. Kawan saya yang tinggal di Simmern. Dia juga yg akan menjemput saya di Frankfurt nanti. Jarak dari Frankfurt ke rumah dia pun hanya 1 jam perjalanan. Selepas itu saya akan pergi ke Berlin dan melihat suasana sekeliling. Sehari dua kemudian saya akan pergi ke Hamburg. Semoga pilihan yang saya akan buat adalah yang terbaik.


Tiket penerbangan telah pun ditempah. Penerbangan saya akan berlepas pada jam 3 pagi waktu Malaysia 23November 2012. Kalau anda semua berkesempatan, silalah dtg ke KLIA ye?  Tapi zaman skrg ni bila dh ada fb, ucap selamat tinggal pun dkt wall je. haha. Sama la saya pun. ^^. Tapi flight ni akan mendarat dekat Kuwait dulu. Lepas 4 jam saya akan menaiki pesawat yang lain ke Frankfurt. Kalau tiada sebarang masalah, saya akan mendarat di Frankfurt pada pkul 15:00 iaitu pkul 9malam waktu Malaysia tarikh yang sama. Mesti pelik kan? Selalu klu naik flight jauh² mesti lah lebih sehari. Tapi tak semua. ^^
Semoga semuanya berjalan lancar.

P/s: This Monday is  the German Exam! Doakan saya berjaya!

Your one and only.
Farhan Azmi


2 comments:

Paklung Tony said...

Good luck with your exam from Germany =)

Farhan Azmi said...

Thank you Tony!!
I will do my best!